Instagram Facebook Google+ Linkedin Kontakt

Norveška '18

PRAKTIČNO USPOSABLJANJE NA NORVEŠKEM

Termin in dolžina usposabljanja: 22. 10. - 2. 11. 2018.

Področje usposabljanja: naravovarstvo in kmetijstvo.

Inštitucija prejemnica: Voss vidaregåande skule.

Spletna stran: https://www.hordaland.no/nn-NO/skole/vossvgs/

Dijaki: Lara Ropič Bizjak, Mateja Fajfar, Lara Prusnik, Manca Jelenc, Marcel Nemec, Matic Jordan.

Učiteljici spremljevalki: Janja Čenčič Gartner, Mojca Logar (26. 10. – 2. 11. 2018).

1. dan (22. 10. 2018) Norway, here we come!

Pot smo začeli v Strahinju, kjer nas je voznik GoOptija s kombijem odpeljali do letališča v Benetkah. Ko smo oddali prtljago in se vkrcali na letalo, nam je stevardesa razložila varnostna pravila v primeru nesreče in že smo vzleteli. Po dobrih dveh urah smo pristali v Amsterdamu, kjer smo presedli na letalo za Bergen. Let je bil izredno turbulenten zaradi močnega deževja. Po pristanku smo vsi srečno prevzeli svojo mokro prtljago. Na izhodu nas je pričakal Samson Hamre, ki nas je zelo prijazno sprejel in odpeljal do naše hiše v Vossu, ki je stara lesena tradicionalna norveška hiša. Pot, ki pelje skozi veliko predorov, je trajala zelo dolgo zaradi močnega naliva. Po edinem toplem obroku ta dan smo vsi hitro odšli spat.

2. dan (23. 10. 2018) Ni zime za Norvežane

Zbudili smo malo čez sedmo uro zjutraj, se uredili, toplo oblekli in se okoli 7.45 odpravili do šole, kjer smo v jedilnici pojedli zajtrk in si pripravili malico. Ko smo pojedli, je prišla prijazna učiteljica Live, ki nam je povedala, da gremo na lov za malo divjad. Kmalu zatem sta nas prišla iskat dijaka, s katerima smo odšli do kombijev, kjer nas je že čakal cel razred dijakov. Odpeljali smo se do gozdne poti, kjer je profesor Halfdan povedal podrobnosti poteka dneva ter tudi uporabe puške. Dva dijaka sta imela s seboj svoje puške (ker imata licenco za orožje). Vzeli smo tudi malo lesa za ogenj in se odpravili na pot. Podali smo se na strma pobočja in razmočene travnike ter opazovali za zajci, purani ter še nekaterimi ptiči. Po dolgem pohodu smo se nekje pod vrhom ustavili, zakurili ogenj in pojedli malico. Profesor je še pokazal puško ter nam v angleščini predaval o streljanju, uporabi in nabojih. Lahko smo tudi poskusili streljati s puško (šibrovko). Nato smo pogasili ogenj ter se odpravili na vrh, kjer je tudi snežilo in pihal je močan veter. Na vrhu hriba smo se ustavili, se malo razgledali in odšli nazaj do kombijev ter se odpeljali v šolo na slastno kosilo. Po prihodu domov pa smo pridno začeli pisati dnevnike.

Fasciniralo nas je dejstvo, da imajo celoten dan v tednu namenjen lovstvu ter uporabi orožja. Tudi to da jim je profesor popolnoma zaupal ter dijake pustil same z orožjem. Doživeli smo tipično norveško vreme: sonce, dež in močno sneženje z vetrom. Kljub temu da smo bili popolnoma premočeni in nas je zelo zeblo, smo veseli, da smo doživeli tako avtentično Norveško.

3. dan (24. 10. 2018) Ogled šole

Naš dan se je začel ob 7.31, ko smo vstali, se oblekli in odpravili v šolo, kjer smo pojedli zajtrk. Po končanem zajtrku sta nas dijaka Sima in Hilde odpeljala na voden ogled po šoli in nam razkazala prostore. Pot nas je najprej vodila do oddelka kulinarike, kjer se dijaki izobražujejo za poklic kuharja in natakarja. Tam nam je učitelj razkazal kuhinjo in učilnico, kjer se dijaki učijo strežbe. Ogled smo nadaljevali proti športni dvorani in garderobam. Ogledali smo si praktično delo dijakov, ki se izobražujejo za program, ki mu nismo našli ustreznega slovenskega prevoda. Postali bodo neke vrste mojstri Mihi. Odpravili smo se proti osrčju šole, kjer smo si ogledali šolske omarice in umetnine, nato pa smo si ogledali strojne in mehanične delavnicam, kjer popravljajo traktorje in avte. Pot nas je vodila do zunanjih poslopij. Ogledali smo si skladišče, garaže in hleve. Po končanem ogledu smo se odpravili na predavanje, kjer nam je profesor Sven Erik predstavil norveško zgodovino, politiko in geografske značilnosti pokrajine ter nekaj zanimivosti. Po končanem predavanju smo se odpravili v kantino na kosilo. Po kosilu smo se odpravili domov in dan zaključili s pečenjem palačink.

4. dan (25. 10. 2018) Praksa na šoli

Dan se je začel kot po navadi. Odšli smo v šolo, pojedli zajtrk in se razdelili v dve skupini. Lara, Manca in Mateja smo odšle v hlev, kjer smo se najprej preoblekle v delovno obleko in obule škornje. V hlevu smo pomolzle tri krave in z mlekom nahranile njihova teleta. Očistile smo hlev in teletom nastlale z žaganjem in jim dale brikete. Po končanem delu v hlevu nam je učitelj tudi predstavil potek zbiranja mleka v bazen in tehnologijo, s katero spremljajo molžo, krmljenje in stanje živali v hlevu. Izvedeli smo, da ima vsaka krava tudi svojo ovratnico, ki preko računalniške povezave beleži podatke o količini mleka in koliko hrane poje. Ogledale smo si tudi ovce, ki so pravkar prišle s pašnika. Sledila je malica, po tem ko smo pojedle, smo z učiteljem Jonom odšli v kokošnjak, kjer smo jajca zložili s tekočega traku in jih oprali v vodi, nato smo jih tudi zložili v platoje in jih shranili v hladilnico. Medtem smo se pogovarjali in si izmenjali nekaj besed v norveščini in slovenščini. Zanimivo je, da gospod Jon ni mogel izgovoriti črke c. V hlevu, kjer smo pobirali jajca, je bilo veliko kokoši, v zraku pa veliko prahu in zelo je tudi smrdelo.

Lara P., Matic in Marcel smo se najprej odpravili v učilnico na teoretični del pouka, ki je potekal v norveščini, potem pa v gozd. Oblekli smo se v gozdarske hlače in čevlje ter se izpred šole s kombijem odpravili do hriba in se nato peš povzpeli še malo višje. Ko smo prišli, smo se razdelili v ekipe. Mi smo se z Magnusom Williamom odpravili markirat drevesa, ki so že poškodovana in niso uporabna v prihodnosti, da so druge ekipe vedele, katera drevesa so za posek, da bodo ostala drevesa imela dovolj svetlobe za rast.

Po končanem delu smo se odpravili na kosilo in se nato odpeljali še do bližnje smučarske skakalnice s čudovitim razgledom. Kmalu smo se odpravili domov, napisali dnevnik in si naredili  »pohane šnite«. Večer pa ponovno zaključili s kartanjem.

5. dan (26. 10.) Kmetijski dan

Danes smo se ponovno odpravili v hlev, kjer nas je pričakal novo skoten teliček. Tudi danes smo molzli krave in čistili hlev. Teličke smo nahranili z umetnim mlekom. Nato nas je dijakinja peljala v ovčji hlev, kjer smo ovce nahranili z briketi in senom.

Po malici smo dekleta odšla v konjski hlev, ki je zelo čist in dobro opremljen. Dijaki drugega letnika konjeniškega programa lahko v šolski hlev pripeljejo svojega konja. Zanimivo je, da imajo v pokriti jahalnici tudi manjšo učilnico. Potem ko smo pripravili konje, smo odšli jahat v manežo, kjer nas je vodila njihova učiteljica jahanja. Nato so nadaljevale z jahanjem norveške dijakinje. Po končani uri jahanja smo razsedlali konje in jih odpeljali v boks. Fanta sta se po malici ločila od punc in se zopet pridružila Magnusu Williamu pri rednem pregledu in servisiranju gozdarske opreme. Bolj natančno smo si ogledali motorno žago, nato pa vsem petnajstim nabrusili verigo ter pregledali motor, filtre, svečke itd.

Po kosilu smo odšli v trgovino, kjer smo kupili sestavine za rižev narastek. Doma smo napisali blog in se okoli sedme ure odpeljali do mesta Voss, kjer nas je čakala profesorica Mojca Logar. Ko smo se vrnili, smo pojedli narastek in kartali.

6. dan (27. 10.) Bergen

Danes smo prvič zajtrkovali doma. Ko smo pojedli zajtrk, smo se s kombijem odpeljali do železniške postaje v Vossu, kjer smo se dobili s tremi Danci in norveškima dijakinjama Emmo in Ingeborg. Norvežanki bosta v januarju prišli v Slovenijo, česar se zelo veselita. Z vlakom smo se odpeljali do drugega največjega mesta na Norveškem – Bergna. Vožnja je trajala približno eno uro in pol. Ko smo prispeli, smo bili vsi takoj navdušeni nad lepoto mesta – tudi vreme nam je bilo zelo naklonjeno. Nato smo se peš odpravili do akvarija. V akvariju smo videli pingvine, krokodile, morske pse, morska leva, kače in veliko različnih vrst rib.  Opozarjali so tudi na problematiko plastike v morju. Ogledali smo si predstavo morskih levov. Po predstavi smo odšli na pico v Peppes Pizza picerijo. Ko smo se najedli, smo se z vzpenjačo vzpeli na razgledno točko, kjer je bil izredno lep razgled na mesto in morje (fjord). Ko smo se z vzpenjačo vrnili nazaj, smo imeli prosti čas za nakup spominkov in ogled mesta. Ogledali smo si tradicionalne norveške lesene hiše, grajene v času srednjega veka, ki so zaščitene pod Unescovo kulturno dediščino. Včasih so bile obrtniške delavnice, danes pa je v njih polno majhnih turističnih trgovinic s spominki. Nakupili smo nekaj spominkov, nato pa se odpravili na postajo in se odpeljali nazaj v Voss. Doma smo si pripravili večerjo, napisali blog in seveda kartali.

7. dan (28. 10.) - Hardanger

Današnji dan se je začel malce kasneje kot po navadi, saj se je naš spanec zavlekel vse do pol dvanajstih. Ko smo končno vstali, nas je profesorica napodila ven v s soncem obsijan dan na sprehod. Po sprehodu smo si skuhali kosilo. Po kosilu smo se odpravili do razgledne točke v nacionalnem parku Hardanger in si ogledali čudovit fjord, kjer je bilo kljub čudovitem razgledu zelo mrzlo. Odpravili smo se do Natursentra, kjer smo si ogledali panoramski film in odšli na ogled zanimive razstave o nastanku Norveške, ledenikih, kamninah, živalih ter na koncu rešili tudi kviz o nastanku Norveške. Po končani aktivnosti smo se odpeljali proti domu. Na poti smo prečkali viseči most čez fjord, saj so fjordi pregloboki za mostove, ki jih postavljajo na betonskih temeljih. Peljali pa smo se tudi skozi veliko tunelov, v tunelih pa smo naleteli tudi na dve krožni krožišči. Ko smo prišli domov, smo si za večerjo naredili vaflje. Po okusni večerji smo napisali dnevnike in blog. Dan smo zaključili tako kot vsakega do sedaj – s kartanjem.

8. dan (29. 10.) Slovenski večer

Danes smo spet vstali ob običajni uri in se odpravili na zajtrk v šolo. Po zajtrku smo bili na uri športne vzgoje, kjer smo igrali odbojko z Norvežani. Seveda smo zmagali. Po uri športne vzgoje smo odšli ven, kjer smo se naučili nekaj vozlov in nato naredili nosila za poškodovanca iz vrvi in lesenih palic. Ko smo pojedli malico, smo nesli darila učiteljem, ki so nas v prejšnjem tednu učili in spremljali. Po malici smo odšli v učilnico, kjer smo navezali še nekaj vozlov.

Ko smo se vozlov naučili, smo jih preizkusili še v praksi. Ker smo končali prej kot po navadi, smo se odpeljali do trgovine, da smo nakupili sestavine, ki jih potrebujemo za pripravo slovenskih jedi, saj zvečer gostimo 3 norveške dijake. Napisali smo tudi blog in dnevnike ter odšli na kosilo v šolo. Ko smo pojedli, smo odšli nazaj domov in začeli pripravljati štrudl, kobariške štruklje, flancate in narezali potico. Večer je minil ob dobri hrani, pogovoru, plesu in petju.

9. dan (30. 10.) Plezanje

Najprej smo se odpravili v učilnico, kjer smo začeli pouk; učili smo se zavezovati vozle, ki jih potrebujemo pri plezanju. V telovadnici smo najprej postavili blazine ter si izbrali plezalne pasove in čevlje. Ko smo se pripravili in preverili, če smo pravilno zavezali vrv, smo preplezali različne smeri. Nato smo poskusili tudi varovati plezalca. Ker je to zelo odgovorno delo, nas je učitelj stalno nadzoroval.  Danes smo imeli malico pozneje kot po navadi, po malici pa smo spet odšli v učilnico, kjer smo si ogledali nekaj videov o vzdržljivosti vrvi in še enkrat obnovili znanje o privezovanju na pas. Za kosilo smo imeli ribo trsko, ki jo Norvežani jedo pogosto. Ko smo se najedli smo do doma odšli peš, saj našega kombija ni bilo. Napisali smo blog in članke za šolski reviji.

10. dan (31. 10.) Postavljanje tabora

Današnji dan je bil že navsezgodaj zjutraj zelo športno obarvan, saj smo se v šolo odpravili peš. Po zajtrku smo se zbrali v učilnici, kjer so nam predstavili današnjo aktivnost – postavitev tabora v naravi. Razdelili smo se v skupine. Vsaka skupina je imela svojo nalogo, nekateri so pripravili ognjišče, drugi pa zavetje in tretji stranišče. Ko je bilo vse dogovorjeno, smo se odpravili na teren. Tam smo začeli s pripravo prostora in materiala za izgradnjo zavetja in ognjišča. Ker smo bili v naravi, smo si material morali priskrbeti sami, zato smo posekali tudi nekaj dreves in začeli izdelovati konstrukcijo zavetja. Iz glinavca smo pripravili kurišče. Zakurili smo tudi ogenj in seveda imeli tudi odmor za malico. Po končani malici smo nadaljevali z delom. Ker je čas zelo hitro minil, smo kmalu zaključili z delom in se odpravili v šolo. Ker kosilo še ni bilo pripravljeno, smo se odločili, da gremo še v Voss na ogled mesta, kjer smo zapravili še zadnje krone za spominke in sladkarije. Po končanem ogledu smo se odpravili nazaj v šolo na kosilo, nato smo se odpeljali domov ter napisali dnevnike. Naša izmenjava na Norveškem se končuje, zato smo morali na žalost že spakirati kovčke in se pripraviti na pot domov. Še vedno ne moremo verjeti, kakšno srečo z vremenom smo imeli v tem sicer zelo deževnem delu Norveške.

11. in 12. dan (1.-2. 11.) Pot domov

Danes nas čaka zelo naporen dan. Ob 10. uri nas pridejo iskat v našo hiško, doma pa bomo okrog 3. ure ponoči (v petek). Čaka nas najprej vlak     Voss - Bergen, nato v Bergnu tramvaj do letališča, sledi let do Pariza in nato še zadnji let do Benetk. Tam nas bo čakal voznik GoOptija, ki nas bo zapeljal še do Strahinja. Upamo, da bo šlo vse po planu.

Tako se polni novih vtisov vračamo v Slovenijo. Izpopolnili smo svoje znanje o preživetju v naravi, plezanju, kmetijstvu in lovstvu. Spoznali smo nove prijatelje, s katerimi, upamo, bomo ohranili stike. Navdušeni smo nad norveškim šolskim sistemom in zaupanjem, ki si ga izkazujejo. Ogledali smo si čudovito mesto Bergen in naravo v Vossu in okolici. Predvsem pa smo veseli, da smo se opogumili in se odločili za to praktično usposabljanje v tujini, saj sedaj nimamo nobenega strahu več pred potovanji in sporazumevanju v angleščini.