Instagram Facebook Google+ Linkedin Kontakt

NORVEŠKA '19

O PROJEKTU   NORVEŠKA '19   HRVAŠKA '22   AVSTRIJA '22   NEMČIJA '22   DISEMINACIJA

PRAKTIČNO USPOSABLJANJE NA NORVEŠKEM

Termin in dolžina usposabljanja: 21. 10. - 1. 11. 2019.

Področje usposabljanja: naravovarstvo in kmetijstvo.

Inštitucija prejemnica: Voss vidaregåande skule.

Spletna stran: https://www.hordaland.no/nn-NO/skole/vossvgs/

Dijaki: Nace Gosnik, Nejc Juntes, Bor Klančar, Tjaša Novak, Tjaž Zorman, Timon Malnar.

Učitelja: Tadeja Polajnar, Rok Miščevič.

1. dan - 20. in 21. 10. 2019

V nedeljo pozno zvečer smo se zbrali pred šolo. Tam nas je pobral prijazni voznik GoOptija. Po avtocesti smo se mimo premnogih delovišč odpeljali do Dunaja. Ker smo tja prispeli uro prezgodaj, smo si najprej na terminalu poiskali kotiček za malico. Ob vpisu na let smo se naučili uporabljati avtomatske terminale za prijavo. Po uspešno opravljenem varnostnem pregledu smo spet malo zaspali.

Na letalu so nam prijazne stevardese postregle malico. Po obedu smo skoraj vsi zadovoljni in siti spet malo zaspali. Prebudil nas je šele pilot, ki je napovedal pristanek na danskem letališču Kobenhavn.

Po pristanku smo imeli kar nekaj časa do naslednjega leta, zato smo se odpravili na sprehod med trgovinskimi policami letališča. Tam smo si ogledali kar nekaj značilnih danskih artiklov, kupili pa smo si posebne lakrica bombone, ki nam niso bili všeč.

Ob 11.30 smo poleteli v Bergen. Na letu smo dobili čaj, nato pa smo že počasi začeli s pripravami na pristanek. Po prevzemu prtljage smo končno zadihali norveški zrak.

Z letališča smo se najprej s tramvajem odpeljali do železniške postaje od tam pa z vlakom v Voss.

Na železniški postaji v mestu Voss nas je pričakal gospod Trond Remme. Najprej nam je na hitro razkazal mesto, nato pa odpeljal v šolo in nas seznanil z aktivnostmi, ki nas čakajo. Na koncu nas je še odpeljal v našo hišo, kjer smo se namestili in povečerjali.

Naj se dogodivščine začnejo!

2. dan - 22. 11. 2019

Dan se je začel z vročo kavo in čajem. Ko smo v miru popili, smo se preoblekli in opremili s potrebno opremo ter se odpeljali do šole. Ob prihodu nas je pričakal Samson, ki nas je odpeljal do jedilnice, kjer smo pojedli okusen zajtrk. Po zajtrku smo si naredili še malico, saj nas je čakal dan na terenu. Po ogledu šole nas je pri kombiju počakal Helge, s katerim smo odšli do potočka. Pri potoku so študentje norveške šole z električno napravo že brodili po vodi in lovili postrvi. Nalovljene postrvi so nosili v posebno vodno kletko. Nato smo ribe preložili  v vedra in jih razvrstili po spolu. Ribam, ki so v tem času v obdobju drstenja, smo odvzeli ikre in jih spravili za nadaljnje postopke oploditve. Ker pa je rib moškega spola v potoku preveč, smo jih nekaj vzeli seboj.

3. dan - 23. 10. 2019

Dan se je začel ob 7:00. S kombijem smo se odpeljali v šolo in pojedli zajtrk. Razdelili smo se v dve skupini ter se odpravili po delavnicah.

Prva skupina (Nejc, Nace, Bor) se je odpravila na delavnico o uporabi GPS sistema. Zbrali smo se v učilnici, dobili navodila za delo in se v parih z norveškim dijakom odpravili na pot. Z GPS-om smo si pomagali pri določanju smeri naše poti. Ko smo se vrnili nazaj v razred smo vrnili GPS učitelju in se poslovili. V jedilnici smo se spet srečali s sošolci.

Druga skupina (Tjaž, Tjaša, Timon) se je odpravila v goveji hlev. Dobili smo zaščitna oblačila in obutev. Počistili smo gnoj in se z nekaterimi kravami prav dobro spoprijateljili. Ko je bil hlev očiščen, smo si ogledali robotizirano napravo za milžo krav, ki kravam kar sama nastavi molzni aparat na vime. Pogledali smo si tudi nekaj teličkov, ki so se nas na začetku bali. Prišla je še veterinarka, ki je s pomočjo naprave pobrusila in uredila kravje parklje. Počakali smo sošolce in se odpravili v hišo.

V hiši smo se preoblekli in šli nazaj v šolo na kosilo. Po kosilu smo se odpeljali v mesto Voss in se sprehodili po njihovih trgovinah. Ogledali smo si še krajevno cerkev iz 13. stoletja. Peljali smo se domov, pojedli večerjo in zadovoljni odšli spat.

4. dan - 24. 10. 2019

Zbudili smo se ob 7 uri zjutraj in šli v šolo na zajtrk. Pripravili smo si malico in odšli vsak po svoje.

Naravovarstveniki smo začeli z vajami za streljanje, saj bomo jutri imeli lovstvo. Trenirali smo približno eno uro. Učitelj Helge nam je priskrbel čoln, zato smo šli ribarit na jezero. Po neuspešnem ribolovu smo se odpravili v kuhinjo, kjer smo pripravljali suhe obroke, ki jih bodo njihovi dijaki uporabljali na pet-dnevni odpravi v divjino. Izdelke smo ob ognju tudi sami poizkusili.

Gimnazijci smo tudi danes odšli v hlev, kjer smo čistili kravji gnoj. Sprehodili smo se do ovac, pogledali konje in pri kokoših razvrščali bela jajca od rjavih. Ker smo hitro končali, smo se peš odpravili v hišico, se preoblekli in počakali ostale.

V šolo smo se vrnili na toplo kosilo in se s kombijem odpravili na pot. Ustavili smo se pri slapu Skjervsfossen in skozi veliko tunelov prispeli v mesto Ulvik. Obiskali smo trgovino in se sprehodili ob morju. Peljali smo se tudi v notranjost Osa fjorda. Vrnili smo se domov, naredili palačinke in šli spat.

5. dan - 25. 10. 2019

Tudi danes smo se ob 7.45 odpravili v šolo na zajtrk in si pripravili obrok za na teren.

Tjaša in Tjaž sta se odpravila v konjski hlev. Priskrbela sta si jahalno opremo ter v spremstvu učiteljice jahanja odšla do konjev. Učiteljica jima je predstavila zgodovino norveških delovnih in športnih konj in ju seznanila z osnovnimi pravili. Po pripravi konjev sta se odpravila v pokrito jahalnico, uro jahanja pa sta zaključila v zunanji maneži. Konja sta še očistila in se od njiju ter učiteljice poslovila.

Timon je odšel v gozdarsko delavnico, kjer se je učil razstavljati in popravljati motorno žago.

Naravovarstveniki pa smo se odpravili na lov za norveškimi belkami. Izpred šole smo se s kombijem odpravili proti mali hiški, ki je v lasti šole. Pri hiški smo se ustavili in pot nadaljevali peš. Hoja do začetne točke lova ni trajala dolgo. Tam smo zakurili ogenj in pojedli malico. Sledil je kratek sestanek o varnosti, nato pa smo začeli z lovom. Dijak s puško je zaradi varnosti hodil 10 metrov pred ostalimi. Nace je imel to srečo, da je puško nosil skoraj cel lov. Razmere na visoki nadmorski višini so bile še posebej otežene zaradi snega in vetra. Po treh urah lova smo se vrnili v dolino. Kljub neuspešnem lovu je bila izkušnja zelo zabavna in poučna.

6. dan - 26. 10. 1019

Danes zjutraj smo pozajtrkovali v hiški, potem pa smo se s kombijem odpravili do železniške postaje v Vossu. Tam sta nas pričakali Emma in Helena, norveški dijakinji, ki sta nas vodili po Bergnu. Vlak je odpeljal ob 8.33, v Bergen pa smo prispeli okrog 10.00. Iz železniške postaje smo se najprej odpravili v bergenski akvarij. Tam smo si ogledali akvarije polne različnih rib, razstavo tropskih kač, žuželk, pingvine in morske leve. Nato smo se odpravili na kosilo v Pepe`s pizza, kjer smo se vsi do polnega najedli. Po kosilu smo se odpravili do vzpenjače, ki nas je odpeljala na razgledno točko nad Bergnom. Tam smo se malo razgledali, naredili nekaj slik in se z vzpenjačo vrnili v mesto. Odšli smo si ogledat Bergensko značilnost Bryggen, vrsto raznobarvnih tradicionalnih hišic, ki so na seznamu Unescove svetovne dediščine. Imeli smo še nekaj prostega časa, da smo si ogledali še preostanek mesta in opravili nakupe. Polni prijetnih vtisov smo se odpravili na železniško postajo in se vrnili v Voss.

7. dan - 27. 10. 2019

Tudi danes zjutraj smo pozajtrkovali v hiši. Po zajtrku so se naravovarstvenik s profesorjem odpravili do šole, da bi lovili ribe. Gimnazijci smo medtem s profesorico malo pospravili po hiši, ker pa so se naravovarstveniki vrnili brez rib je profesorica pričela s kuhanjem testenin za kosilo.

Po kosilu smo se odpravili do zaščitenega območja severnih jelenov Hardangervidda Naturesenter. Tam smo si za začetek ogledali slap Voringsfossen, ki z gore pada globoko v dolino. Na vrhu slapu leži tudi razgledna ploščad, po kateri smo se sprehodili.

Od slapu nas je pot vodila do centra za obiskovalce, kjer smo si pogledali panoramski film in muzej. Film nam je prikazal park z vsemi njegovimi znamenitostmi v različnih letnih časih. V muzeju smo si najprej pogledali razstavo o nastanku Norveške skozi geološka obdobja. Nadaljevanje razstave pa nas je popeljalo še v živalski in rastlinski svet okolice.

Za konec smo si ogledali še trgovino s spominki. Po nakupu manjših spominkov nas je profesor odpeljal domov.

8. dan - 28. 10. 2019

Zbudili smo se okrog pol osmih, se oblekli in opremili ter odšli v šolo na zajtrk. Po zajtrku smo se razdelili v dve skupini in odšli vsak s svojim kombijem na ogled dveh vrtcev.

Nas naravovarstvenike je učitelj Halfdan odpeljal do bližnjega gozda. Dobili smo se s skupino otrok iz vrtca, ki cele dneve preživijo v gozdu. Tam so si naredili pokrito ognjišče s klopcami, kjer si pripravljajo hrano in se grejejo, ko je mraz. Zdelo se nam je zelo zanimivo, da se otroci samostojno igrajo ter pri igri uporabljajo sekire, žage in nože. Tudi mi smo jim pomagali sekati drva, se z njimi igrali in gradili skrivališča. Za kosilo so vzgojitelji kar v gozdu pripravili golaž iz karibuja in losa ter riž.

Gimnazijci so se odpravili v drug vrtec, kjer so otroci prav tako ves čas na prostem. Ogledali so si prostore vrtca z okolico, se z otroci igrali v peskovniku in zgradili peščeni grad. V posebnem šotoru so zakurili ogenj, se pogreli in pojedli malico skupaj z otroki in se nato odpravili do bližnje kmetije, v kurnik po jajca.

Popoldan smo se odpravili na izlet v Stalheim. Ogledali smo si fjorda Gudvangen in Flam z istoimenskimi mesteci. Na poti domov smo se ustavili še v trgovini, pojedli večerjo in šli spat.

9. dan - 29. 10. 2019

Zbudili smo se ob pol osmih in se odpravili na zajtrk. Po zajtrku smo se razdelili v dve skupini. Skupina naravovarstvenikov je danes opravljala praktični pouk v hlevu, kjer so se najprej preoblekli v delovno obleko in škornje, nato pa nahranili krave. Ko je zmanjkalo krme so odšli še na dvorišče, kjer jim je učitelj pokazal, kako se vozi in upravlja traktor. Nato so se usedli v traktor in nakladali bale v avtomatski hranilnik goveda. Po delu v hlevu so se odpravili na malico in se vrnili v hišo.

Gimnazijci pa smo se odpravili na lov za gozdnimi pticami. Skupaj z dijaki gostiteljske šole smo se odpeljali proti okoliškim hribom. Hodili smo približno 2 uri, potem pa si postavili ogenj in pojedli malico. Sledilo je še dve uri lova in spust do avtobusa ter odhod proti šoli. Kljub neuspešnemu lovu nismo ostali lačni, saj nas je v šoli že čakalo kosilo.

Popoldne pa smo si vsi skupaj odšli ogledati še zimsko letovišče Myrkdalen. Zaradi nizkih temperatur in vetra smo izlet hitro zaključili in se odpravili proti domu.

10. dan - 30. 10. 2019

Dan se je začel ob 8. uri, ko smo se v šolo odpravili na zajtrk. Po zajtrku smo se priključili skupinam norveških dijakov.

Gimnazijci smo se s šolskim avtobusom odpravili v bližnji gozd, kjer so nas čakale različne aktivnosti v naravi. Najprej smo v šotoru vse pripravili za druženje in zakurili ogenj. Druženje smo začeli s plesom in petjem ter štafetno igro v zbiranju števil enakih barv. V šotoru smo se hitro pogreli, nato pa nadaljevali s tretjo igro. Med hojo smo brez ure poskusili čim bolj natančno odmeriti 2 minuti, v bližnjem jezeru smo v posodo brez oznak po občutku odmerili 7, 5 dcl in 1 dcl vode. Nekatere skupine smo se cilju tesno približale, druge malo manj. V času malice smo sedeli ob ognju, prisluhnili zgodbi in pripravili pokovko. Po malici smo se v gozdu igrali vojno, katere cilj je bil čim prej dobiti vse kartice nasprotne ekipe in svojih čim manj izgubiti.

Naravovarstveniki pa so se spet odpravili v hlev. Začeli so s hranjenjem goveda. To ni trajalo dolgo, saj imajo v hlevu elektronski hranilec. Po tem pa jih je čakalo še čiščenje ostankov hrane in blata v hlevu. Po opravljenem delu so odšli na malico in tako se je njihov dan v šoli tudi zaključil.

Po kosilu smo se vsi skupaj odpravili v Voss. Pridružili sta se nam tudi Emma in Ingeborg, ki sta bili v preteklem letu tudi na izmenjavi na naši šoli. Malo smo raziskovali in nakupovali, nato pa se odpravili domov.

11. dan - 31. 10. 2019

Zjutraj smo se odpravili v šolo na naš zadnji norveški zajtrk pred odhodom domov. Po zajtrku smo se naravovarstveniki odpravili na svojo dejavnost, gimnazijci pa smo z aktivnostmi začeli malo kasneje. S skupino smo se srečali v kuhinji, kjer smo se učili o pripravi hrane za odprave v naravi. Hrano smo najprej skuhali nato pa razporedili na pladnje ter dali v stroj za sušenje. Na koncu smo še poskusili sušen mlečni napitek in odšli na malico. Po malici smo se spet zbrali v učilnici ter se z učenci razdelili v tri skupine. Vsaka skupina je nato prejela navodila za pripravo naslednjega obroka. Prva skupina je pripravila drva za zunanje ognjišče, druga skupina je v kuhinji pripravljala glavno jed z lososom in krompirjem, tretja pa se je posvetila pripravi pizza kruhkov ter pomaranč polnjenih s čokolado. Na koncu smo se s skupinami vsi zbrali ob ognju ter pričeli s kuhanjem jedi. Pripravljene jedi smo na koncu tudi pojedli.

Naravovarstveniki pa so dan preživeli v gozdu. Najprej so dobili nekaj pomembnih navodil in posebno gozdarsko opremo, nato so pripravili orodje. Nabrusili so rezila in v žage dotočili bencin. Nato so se odpeljali do bližnjega gozda in gozdarske aktivnosti so se začele. Redčili so grmovja in manjša drevesa. Po končanem delu so se vrnili v šolo na kosilo.

Po kosilu nas je čakalo čiščenje hiše in pakiranje kovčkov, saj se polni prijetnih vtisov in izkušenj jutri vračamo domov. Na Norveškem nam je bilo zelo všeč. Čeprav nam je žal, da se izmenjava že končuje,  smo veseli, da se vračamo nazaj v Slovenijo.